نتیجه
از آنچه گفته آمد به طور خلاصه نتایج زیر حاصل میشود:
یک - همه اسانید و طرق حدیث «اکثر اهل الجنة البله»، چه طرق عامّه و چه طرق خاصّه، از ضعف تهی نیست .
دو - این حدیث را با ذیلهای متفاوت روایت کردهاند. برخی از این ذیلها قطعاً بیپایه و برخی دیگر ناشی از ادخال حدیثی دیگر در این حدیث است. بنابراین، تنها عبارت «دخلتُ الجنة فاذا اکثر اهلها البله» و عبارتهای مشابه دیگر، آن هم با قید «حدیث ضعیف الاسناد» قابل استناد است .
سه - از آنجا که ضعف سند همیشه و لزوماً به معنای ضعف متن نیست، میتوان و بلکه بایسته است دلالت حدیث را بررسی کرد و به معنای صحیح آن دست یافت و در صورت نیاز به آن استناد جست.
چهار - معنای «بُله» بر خلاف آنچه عامه مردم پنداشتهاند، نابخردان نیستند. بلکه مراد مردمان پاکدل و بیآلایشی هستند که خود را از زیرکیهای دنیا مدارانه بر کنار داشتهاند. چنان که در حدیثی با مضمونی مشابه آمده است پیامبر فرمود: «یدخل الجنةَ اقوامٌ افئدتُهم مثلُ افئدةِ الطیر»[1] (مسلم،8/149؛ ابن حنبل، 2/331). همچنان که سخنی نزدیک به این مضمون به عیسی(ع) نیز منسوب است. گویند یکی از مسیح پرسید: چه کسی میتواند وارد قلمرو ملکوت الهی شود؟ مسیح به کودکی اشاره کرد و گفت: «کسانی که دلی به بیپیرایگی دل این کودکان دارند» (مقایسه شود با: انجیل متّی، 18/3-4؛ انجیل مرقس، 10/14 – 16). به روایتی دیگر عیسی به یارانش میگفت: اگر میتوانید در حضور خدا مثل کبوتر ساده دل (بُله) باشید چنین کنید. او میگفت: هیچ چیز از کبوتر ساده دلتر نیست. زیرا جوجههایش را از زیرش میگیری و سر میبری، آنگاه او دوباره به همانجا بر میگردد و جوجه میگذارد»(خالدی، بند 185. قس: انجیل متّی، 10/16. نیز .(khalidi,Case185 :
[1].مردمانی به بهشت در آیند که دلهاشان مانند دلهای پرندگان [پاک و بیآلایش] است.
[1].مردمانی به بهشت در آیند که دلهاشان مانند دلهای پرندگان [پاک و بیآلایش] است.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ